Maritime and Culture Tradition Museum
The museum is located in Skiathos, in the Cultural Community Centre of “Bourtzi” and was founded in 2015.
The island of Skiathos was destined to play a crucial role in both our naval tradition and naval architecture due to its advantageous geographic position and its secure port. In 478 B.C, locals acceded in the first naval alliance with Athens and, sometime later, they acceded in the second. Over the next turbulent times, Macedonians, Romans, ancient Venetians and Ottoman Turks were constantly using the island as their base for their conquering plans.
After the Russian-Turkish wars, locals were given the right to build small ships on the island. Later on, captains were able not only to enlarge their ships, but also to extend their activity in the Mediterranean and the Black Sea. Furthermore, what heavily enhanced the development both of shipbuilding and seamanship in Skiathos, was the transfer of the main city from the isolated area of Kastro (Castle) next to the well-secured area of the port, as it still remains. Additionally, locals’ initiative to share the profits with the ship’s crew, as well as the crew’s tireless hard work, were the two main reasons behind the successful growing of ship navigation in Skiathos.
In 1833, locals were given permission to lumber several woodlands, which very quickly led them to take advantage of the new, vast areas for sailing-boat construction. Most -if not all- of the handymen were illiterate people, who many times had to hire another schooled man to help them write their own signature. Nevertheless, when it came to ship-building, those unlettered people made an astonishingly good work: the ships they made were highly praised by professional ship-builders, in and out of Greece, for their enormous size and their excellent naval architecture. In addition, the captain of the Royal Navy himself, James Kennedy, in a formal letter of his to the English admiralty, cited those Greek handymen for their brilliant work. Also, the English admiralty, in its official editions, refers multiple times to Skiathos’ people’s ship-building skills. However, apart from the workers’ impeccable talent, what also boosted the island’s shipping throughout the years was the cooperative spirit: this spirit was cultivated during the late 17th century and was, mainly, based on the local’s trust and honor.
The museum’s exhibits tell the story of the long-lasting ship-building tradition of Skiathos, as well as the famous “tarsanades” (shipyards) which assisted both the development of Skiathos’ sailing, up until the 19thcentury, and its evolution to an ocean-liner, ship navigation industry. The museum’s collections consist of 600 -and more- exhibits, some of which are ship-building tools, blueprints and manuals for sailing-boats’ construction, a representation of traditional ship-building carpentry, a unique collection of micro ship-building, 19th century paintings of Skiathos’ sailing boats and many more. Furthermore, at the section where the seafarer shipping is presented, visitors can observe naval maps, navigation tools and journals (of the ship’s deck, engine and radio), officers’ and crew’s diplomas, a full representation of a Liberty ship’s deck, simulacrums of the Greek Navy boats as well as a small tribute to “Katsonis” submarine, which sank near Skiathos in 1943, during WWII.
Μουσείο Ναυτικής και Πολιτιστικής Παράδοσης Σκιάθου
Ιδρύθηκε το 2015 και στεγάζεται στο Πολιτιστικό Κέντρο Μπούρτζι του Δήμου Σκιάθου.Η Σκιάθος λόγω της γεωγραφικής της θέσης αλλά και του ασφαλούς λιμανιού της, ήταν προορισμένη να παίξει σπουδαίο ρόλο τόσο στη ναυπηγική όσο και στη ναυτική παράδοση.Το 478 π.Χ. οι Σκιαθίτες προσχωρούν στην πρώτη Αθηναϊκή ναυτική συμμαχία και αργότερα προσχώρησαν και στη δεύτερη. Στους ταραγμένους καιρούς που ακολούθησαν Μακεδόνες, Ρωμαίοι, Ενετοί, Οθωμανοί χρησιμοποίησαν τη Σκιάθο πάντοτε ως βάση εξορμήσεων των κατακτητικών τους σχεδίων.Μετά τους Ρωσοτουρκικούς πολέμους, οι Σκιαθίτες απέκτησαν το δικαίωμα να ναυπηγούν στο νησί τους μικρά σκάφη .Αργότερα δόθηκε η δυνατότητα στους πλοιάρχους να μεγαλώσουν τα σκάφη τους, αλλά και να επεκτείνουν τη δραστηριότητά τους τόσο στη Μεσόγειο όσο και στη Μαύρη Θάλασσα.Η μεταφορά της πολης από το απομονωμένο ως εκ της θέσεώς του Κάστρο στη σημερινή θέση, του ασφαλούς λιμένος, έδωσε τεράστια ώθηση τόσο στην ανάπτυξη της ναυπηγικής όσο και της ναυτοσύνης. Οι πρωτοβουλίες των σκιαθιτων να δώσουν στα πληρώματα μερίδιο πάνω στα κέρδη καθως και η εργατικότητα τους υπήρξαν οι βασικοί πυλώνες πάνω στους οποίους αναπτύχθηκε η Σκιαθίτικη ναυτιλία.Όταν το 1833 επετράπη η ξύλευση των πυκνών δασών άρχισε μια εντατική ναυπήγηση ιστιοφόρων πλοίων.Οι πρωτομάστορες ήταν επί το πλείστον αγράμματοι και για να βάλουν την υπογραφή τους προσλαμβαναν κάποιον που γνωριζε να γραφει.Οι αγράμματοι αυτοί λοιπόν ναυπηγοί δεν αντιμετώπισαν κανένα μα κανένα πρόβλημα να κατασκευάζουν σκάφη τα οποία τόσο για το μέγεθός τους όσο και για την εξαιρετική ναυπηγική γραμμή τους, επέσυραν την προσοχή και το ενδιαφέρον επιστημόνων ναυπηγών, τόσο εντός όσο και εκτός Ελλάδας. Ο πλοίαρχος του Αγγλικού Πολεμικού Ναυτικού James Kennedy, σε έκθεσή του προς το αγγλικό Ναυαρχείο, κάνει ιδιαιτέρως εύφημο μνεία για τους αγράμματους αυτούς ναυπηγούς, στις επίσημες δε εκδόσεις του το Ναυαρχείο, αναφέρεται στη ναυπηγική τέχνη των Σκιαθιτών.Μεγάλο ρόλο στην ανάπτυξη της Σκιαθίτικης Ναυτιλίας εκτός από τους άριστους ναυπηγούς έπαιξε το συνεταιριστικό πνεύμα. Το πνεύμα αυτό καλλιεργήθηκε από το τέλος του 17ου αιώνα, και βασίστηκε στην εμπιστοσύνη και τιμιότητα μεταξύ των Σκιαθιτών.Τα εκθέματα αφηγούνται τη μακρόχρονη ναυπηγική παράδοση των Σκιαθίτικων ταρσανάδων που βοήθησε στην ανάπτυξη της Σκιαθιτικης ιστιοφόρου ναυτιλίας μέχρι το 19ο αιώνα, όπως και τη μετεξέλιξή της στην ατμήρη ωκεανοπλοιο ναυτιλία.Η μόνιμη συλλογή απαρτίζεται από εξακόσια και πλέον εκθέματα, μεταξύ αυτών, ναυπηγικά εργαλεία, σχέδια και κατάστιχα κατασκευής ιστιοφόρων στους Σκιαθίτικους ταρσανάδες, αναπαράσταση παραδοσιακής κοπής ναυπηγικής ξυλείας, μια σπάνια συλλογή μικροναυπηγικής όπως και πίνακες ζωγραφικής (τέλη 19ου αιώνα) Σκιαθίτικων ιστιοφόρων.Στο τμήμα της έκθεσης που παρουσιάζει την ποντοπόρο ναυτιλία, υπάρχουν ναυτικοί χάρτες, όργανα ναυσιπλοΐας και ημερολόγια (γέφυρας, μηχανής και ασυρμάτου), διπλώματα αξιωματικών και κατώτερου πληρώματος, μια πλήρη αναπαράσταση γέφυρας πλοίου τύπου Liberty, ομοιώματα σκαφών του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού καθώς και ένα μικρό αφιέρωμα στο Υποβρύχιο ‘Κατσώνης’, που βυθίστηκε ανοιχτά της Σκιάθου το 1943 κατά την διάρκεια του Β παγκοσμίου πολέμου.